• MCF : Langues et littératures anglaises et anglo-saxonnes

Publications HAL

  • Anne-Marie Barrault-Méthy, Marion Charret del Bove, Marie Seye, Michael Nauge, Germano Vera Cruz. Defining the gaming profile of students of English for Legal Purposes. Sustainable Multilingualism, Institute of Foreign Languages of Vytautas Magnus University; Language Teachers' Association of Lithuania, Jun 2021, Kaunas, Lithuania. ⟨hal-03251167⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. What language policy for European universities? Debates and controversies between the European Union, the Council of Europe and universities. Discours d’Europe, discours sur l’Europe Quand polémiques et controverses s’en(m)mêlent… Discourses of and on Europe Debates and controversies…, Université libre de Bruxelles, Dec 2015, Brussels, Belgium. ⟨hal-02942094⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. English for Legal Purposes across languages, cultures and societies: a language policy approach. 9th LKPA and 3rd VMU IFL international conference “Sustainable Multilingualism: Language, Culture and Society”, Vytautas Magnus University, May 2015, Kaunas, Lithuania. ⟨hal-02942134⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Multilingualism in UK and American university language policies. (Se) construire dans l'interlangue : perspectives transatlantiques sur le plurilinguisme - Programme, Mar 2013, Bordeaux, France. ⟨hal-02942176⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. The central role of the learner in the 117.2010 eELP model. CercleS Seminar: Ten years of the CEFR and the ELP. The central role of the learner in using the CEFR and the ELP, Nov 2011, Gröningen, Netherlands. ⟨hal-02942206⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Electronic European Language Portfolios and Identity. ePortfolio and Identity Conference, eife-l, Jul 2011, Londres, United Kingdom. ⟨hal-02941081⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Council of Europe and EU university language policy recommendations. Européanisation et mondialisation / Europeanization and Globalization, UMR 5222 Europe, Européanité, Européanisation, Université Bordeaux-Montaigne, Dec 2010, Talence, France. ⟨hal-02942240⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy, Marie-Christine Deyrich. Language planning as a means to foster employability in higher education: the LILAMA project. “Employability and Entrepreneurship” – 2nd Edition, UCP/CRP and FS-BIOTECH Consortium, Sep 2010, Porto, Portugal. ⟨hal-02942270⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. The Implementation of Multilingualism at French universities. New Challenges for Multilingualism in Europe, DYLAN / LINEE, 2010, Dubrovnik, Croatia. ⟨hal-02942283⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Regional Languages Network: a Language Management Model?. IVth international LKPA conference, University of Kaunas, May 2009, Kaunas, Lithuania. ⟨hal-02942277⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy, Martin Walton Dominique Vinet. An online European Language Portfolio: Implementation and data analysis. EUROCALL, 2008, Székesfehérvár, Hungary. ⟨hal-02942287⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy, Martin Walton Dominique Vinet. L’insertion d’un ePortfolio des langues dans un dispositif d’enseignement et d’apprentissage à l’université. 1er Colloque international francophone ePortfolio, 2006, Québec, Canada. ⟨hal-02941087⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Les jeux sérieux, ludification et pédagogie: l'exemple de MP for a Week. 2021. ⟨hal-03251166⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Compréhension des arrêts de la Cour Européenne des Droits de l'Homme. 2020. ⟨hal-02976851⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Recension : Christine Pearson Casanave, Writing Games. Multicultural Case Studies of Academic Literacy Practices in Higher Education. 2017, ⟨10.4000/apliut.5720⟩. ⟨hal-02143723⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Hartig, Alissa J. 2017. Connecting Language and Disciplinary Knowledge in English for Specific Purposes: Case studies in law. Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters. 208 pp. ISBN 978-1783-09850-7. Book review. 2017. ⟨hal-02940707⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Les Politiques linguistiques d'entreprises et l'Union européenne : quel positionnement pour les universités?. 2013, pp.137-156. ⟨10.7220/2335-2027.3.11⟩. ⟨hal-01024500⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy, Philippe Pomédio. 117.2010 PEL électronique / electronic ELP : Application web. 2011. ⟨hal-02941060⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Betty Leask, Internationalizing the Curriculum. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité - Cahiers de l'APLIUT, Association des professeurs de langues des Instituts universitaires de technologie (APLIUT), 2019, 38 (2), ⟨10.4000/apliut.7393⟩. ⟨hal-02335143⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. The Micropolitics of Success and Failure in Languages for Specific Purposes. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité - Cahiers de l'APLIUT, Association des professeurs de langues des Instituts universitaires de technologie (APLIUT), 2015, Réussite et échec en langues de spécialité — Success and Failure in Languages for Specific Purposes, XXXIV (2), ⟨10.4000/apliut.5215⟩. ⟨hal-01624776⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Obscurity in the Micropolitics of English for Legal Purposes: towards an Anthropological Framework. Sustainable Multilingualism, Institute of Foreign Languages Vytautas Magnus University, 2015, pp.60-88. ⟨10.7220/2335-2027.6.4⟩. ⟨hal-01624743⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. The Common European Framework of Reference: The Globalisation of Language Education Policy. ELT Journal, Oxford University Press (OUP), 2013, vol. 67 (n° 4), p. 500-502. ⟨10.1093/elt/cct048⟩. ⟨hal-01624837⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Les langues de spécialité au cœur des politiques linguistiques universitaires européennes. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité - Cahiers de l'APLIUT, Association des professeurs de langues des Instituts universitaires de technologie (APLIUT), 2013, vol. XXXII ( n° 1), pp.33-60. ⟨10.4000/apliut.3554⟩. ⟨hal-01624810⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Institutional language policy regarding universities: The contribution of positioning theory. European Journal of Language Policy = Revue européenne de politique linguistique, Liverpool University Press and the European Language Council/Conseil Européen pour les Langues, 2012, vol. 4 (n° 2), p. 191-216. ⟨10.3828/ejlp.2012.12⟩. ⟨hal-01624789⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Regional Languages Network: a Language Management Model?. Kalbų studijos / Studies about Languages, Kaunas University of technology, 2011, p. 65-70. ⟨hal-01624833⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. L’évaluation en langues à l’entrée de la fonction publique en France et au Canada. ASp - La revue du GERAS, revue.org (en ligne) / Bordeaux : GERAS (imprimé), 2008, pp.159-183. ⟨10.4000/asp.421⟩. ⟨hal-02143748⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. L’impact de l’utilisation du Portfolio européen des langues en cycle de Licence de Sciences économiques. ASp - La revue du GERAS, revue.org (en ligne) / Bordeaux : GERAS (imprimé), 2005, pp.103-120. ⟨10.4000/asp.806⟩. ⟨hal-02940728⟩
  • Céline Lageot, Anne-Marie Barrault-Méthy. « Les animaux de cirque et le droit anglais ». Revue de la Recherche Juridique - Droit prospectif, Presses Universitaires d'Aix-Marseille, 2003. ⟨halshs-00110457⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. D’un arrêt rendu par la Cour des Lords à sa publication dans la presse quotidienne (Law Reports) : comparaison stylistique. ASp - La revue du GERAS, revue.org (en ligne) / Bordeaux : GERAS (imprimé), 2000, pp.533-540. ⟨hal-02940850⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy, Béatrice Monglon. L'Anglais des concours administratifs. Ophrys, 2000. ⟨hal-02940766⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Décadence : les métamorphoses d’un concept. Les Limites de siècles, lieux de ruptures novatrices depuis les temps modernes, 1, Presses Universitaires Franc-Comtoises, pp.85-95, 1999, Les Limites de siècles, lieux de ruptures novatrices depuis les temps modernes. ⟨hal-02940784⟩
  • Anne-Marie Barrault-Méthy. Le Chaos du sens dans ‘Vos Deos Laudamus’ d’Algernon Charles Swinburne. Annales littéraires de l’université de Franche-Comté, Les Belles Lettres, pp.277-285, 1998. ⟨hal-02940793⟩

Sujets de recherche

  • Didactique
  • Politiques Linguistiques
  • Anglais Juridique
  • Jeux

En savoir plus

Équipe :

Sections CNU :

  • 11 – Langues et littératures anglaises et anglo-saxonnes
  • La vie du labo continue sur les réseaux sociaux !